Zondagavondvesper, Marijn Slappendel, koororgel; Tanja Obalski, sopraan; diverse instrumentalisten

Viering met als thema ‘Verleih uns Frieden’. Delen uit J.H. Scheins Israelsbrünnlein (1623) en Schütz’ Geistliche Chormusik (1648)

De Duitse sopraan Tanja Obalski kreeg haar eerste zang- en dwarsfluitlessen in haar geboortestad Lippstadt.
Zij studeerde aanvankelijk dwarsfluit aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg; daarna solozang aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar docenten waren Margreet Honig en Howard Crook. Tanja Obalski specialiseerde zich vervolgens aan hetzelfde instituut in de historische uitvoeringspraktijk van de barokzang en rondde in 2003 haar studie succesvol af.
Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby.
In 2005 was zij laureate bij het Concours International de Chant Baroque de Chimay en in 2007 finaliste van het oratoriumconcours “Nederlandse Vocalisten Presentatie”
Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten.

Marijn Slappendel studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie aan de faculteit Muziek van Hogeschool voor de Kunsten en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Zijn orgeldocenten waren Reitze Smits en Willem Tanke. Koordirektie studeerde hij bij Krijn Koetsveld. Hij studeerde klavecimbel bij Bob van Asperen aan het Conservatorium van Amsterdam, en specialiseerde zich daar op het gebied van Basso Continuo bij Thérèse de Goede.

Hij is als cantor-organist werkzaam in de Grote of Barbarakerk te Culemborg, waar hij een scala aan kerkmuziek uitvoert, stammend van de zeventiende eeuw tot vandaag. Hij is daar vaste bespeler van de historische orgels en geeft leiding aan de Barbara Cantorij, Concerto da Fusignano en diverse solisten in de serie maandelijkse cantatevespers. Jaarlijkse hoogtepunten zijn de uitvoering van een van de passies van Bach en een Requiem (Mozart, Fauré, Gilles).

Marijn maakt als continuospeler deel uit van het Trio da Fusignano en werkt daarnaast met diverse ensembles en orkesten. Bovendien doceert hij met veel plezier orgel, piano en klavecimbel aan leerlingen van zeer uiteenlopende leeftijd en niveau.


Behalve het beroemde Christian Müllerorgel bezit de Grote kerk nog een tweede, veel kleiner maar evengoed monumentaal orgel: het koororgel. Het hangt sinds 1907 boven de Mariakapel, nadat het was aangekocht van het Liefdesgesticht in Breda. Over de herkomst (waarschijnlijk Zuid-Nederland) is niet veel bekend, maar wel is zeker dat bepaalde onderdelen, enkele pijpen bijvoorbeeld, dateren van voor 1680.

Het instrument is 2000 grondig gerestaureerd door de firma Verschueren. De Vrienden van de Grote Kerk hebben hiervoor een belangrijke financiële bijdrage geleverd. In mei 2017 werd de vervanging van het klavier door de Vrienden gefinancierd .

Nu het orgel weer goed bespeelbaar is willen de Vrienden het meer onder de aandacht brengen van muziekliefhebbers. Daartoe heeft een groep enthousiastelingen een kleine zomer­concertse­rie georganiseerd met een gevarieerd aanbod: zondagmiddagconcerten en speciale Vesperdiensten. Deze concertserie is georganiseerd en financieel mogelijk gemaakt door de Vrienden van de Grote of St.-Bavokerk (Bavovrienden). Voor wat betreft de Vesperconcerten werd daarbij samengewerkt met de Protestantse Gemeente Haarlem.

De concerten duren ongeveer drie kwartier.

U bent voor alle concerten van harte uitgenodigd, Uw bezoek is tevens een goede gelegenheid om een van Nederlands mooiste middeleeuwse kerken van binnen te bewonderen. U kunt gebruik maken van de ingang aan de Oude Groenmarkt.

De toegang is gratis.


Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 13/08/2017
19:00 - 19:45

Locatie
Grote of St.-Bavokerk (Zuidzijde)

Categorieën


Print dit artikel Print dit artikel